Rubrikker i Google Classroom

Inne i Google Classroom i oppgavefunksjonen er det mulighet for å legge til en rubrikk. En rubrikk er i bunn og grunn det samme som et vurderingsskjema. Du legger bare inn vurderingskriteriene direkte i selve oppgaven som et vedlegg. 

Her ser du hvordan rubrikken til en oppgave kan se ut inne i selve oppgaven. Dette er da hvordan rubrikken ser ut for elevene når de åpner en oppgave:

Jeg må ærlig innrømme at første gangen jeg åpna denne funksjonen  inne i Google Classroom så syns jeg det så veldig komplisert ut.

Egentlig ganske enkelt

Men…. det er egentlig ikke så komplisert som det ser ut som. Heldigvis! Når du klikker for å legge til en rubrikk så får du opp 3 valg; du kan enten opprette en rubrikk, gjenbruke en du har laget før eller du kan importere fra Regneark. 

Jeg velger som regel å importere fra Regneark. Hvis jeg da ikke har en rubrikk som jeg kan gjenbruke. Det hender det jo at jeg har hvis det for eksempel er snakk om skriveoppgaver i språkfag. Det jeg gjør når jeg skal legge inn rubrikken fra Regneark er at jeg bruker en mal. Eller template om du vil. Et godt tips når du skal finne maler: Bruk søkeordet templates og skriv på engelsk. Det er så enormt mange flinke Google Workspace brukere der ute og mye av det som blir delt er på engelsk. Men, om du laster ned din egen kopi av malen så kan du fint endre den sånn at den passer ditt bruk.

Mal for rubrikker

Jeg vil gjerne dele en mal jeg ofte bruker til å lage rubrikker. Den er opprinnelig laget av en amerikansk Google for Education Trainer, men jeg har laget min egen versjon og fornorsket den. Nederst i dette innlegget kan du laste den ned og lage din egen kopi. Kanskje vil du endre på den du også for at den skal passe dine behov. Når du skriver inn i den så kommer det automatisk opp nye celler sånn at du bare kan fortsette å skrive inn til du er ferdig.

Hvorfor bruke rubrikker? 

Utgangspunktet vårt når vi lager vurderingskriterier er jo selvfølgelig LK20 og kompetansemålene i faget, men vi vet jo alle at vi kan ikke bare klippe og lime inn kompetansemålene, de må konkretiseres. Det er her rubrikken kommer inn. Ikke bare gir den elevene god oversikt over hva de skal lære og hva de vurderes i, men det er et godt hjelpemiddel for læreren i vurderingsarbeidet også. I tillegg til at det er nyttig i selve vurderingsprosessen er det også supert å kunne gå tilbake og se på gamle rubrikker for å se hvordan eleven har utviklet seg.

Når vi bruker rubrikker i kursrommet så lagrer alt seg der og det er mulig å gå tilbake og se på tidligere oppgaver. Nyttig for læreren når det skal settes standpunkt, nyttig for eleven når de skal bruke tilbakemeldingene sine i videre læring, nyttig på utviklingssamtaler, nyttig for å praktisere TPO og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i skrivende stund 😀

Tidligere blogginnlegg

animerte figurer AR-teknologi bitmoji Chromebook chrome utvidelse CLOZEit DOGONews edpuzzle emojier Flipgrid formative genially Google Google Arts&Culture Google Chrome Google Classroom Google disk Google Docs Google Dokumenter Google oversetter Google Presentasjoner Google Regneark Google smart canvas Google Workspace kahoot kommunikasjon lesing lexend microsoft 365 Minecraft Edu Mote nearpod oversetter Peardeck PowerPoint presentasjonsverktøy smart chips snarveier StoryJumper tegnefilmfigurer tilgjengelighetsverktøy tillegg i Google Dokumenter Undervisning Vannmerke windows 10

Exit mobile version